"Към Мене погледнете     
и спасени бъдете..."

Екипът на sdabg.net

Отзиви

Регистрация
на сайт


Банери

Изтеглете Андроид приложението Съботно училищен урок от Google Play

Изтеглете Андроид приложението Съботноучилищни уроци за юноши от изтегли Съботноучилищни уроци за юноши от Google Play

Съботно Училище - официалното приложение на отдел "Съботно училище и лично служене" към ГК на ЦАСД, включващо младежки уроци Inverse
В добро и зло:
Поуки от старозаветните двойки

Гордън и Розенита Кристо


Съботноучилищни уроци за възрастни
Юли, август, септември 2007 г.


Урок 12 Сб Нд Пн Вт Ср Чт Пт Разказ 15 - 21 септември 2007 г.

Осия и Гомер: Да простиш измяната


За друг урок изберете
Всички разкази, Само стиховете
Събота - 15 септември
Стих за запаметяване:
“Господ ми каза: “Иди пак, залюби жена си, която, ако и да е залюбена от мъжа си, е прелюбодейка, също както Господ люби израилтяните, при все че гледат към чужди богове и обичат млинове с грозде” (Осия 3:1).

Мнозина вярват, че историята на Осия и Гомер не бива да се възприема буквално; че Бог не би искал от никой, още по-малко от пророк, да премине през такова трагично изпитание; историята трябва да се приема алегорично.

Но защо? Бог използва семействата на други пророци, за да илюстрира тяхната вест, защо да не го направи и с Осия? Исая казва, че той и децата му били за знамение и предвещание в Израил от Господа на Силите (Исая 8:18).

Еремия беше съветван да не се жени и да няма деца, за да се подсили съдбовната вест, която трябваше да предаде (Еремия 16:2-4). Съпругата на Езекиил умря. Бог, Който предсказа това, заповяда на пророка да не скърби за нея (Езек. 24:16).

Следователно, можем буквално да приемем случката, като преживяването на пророка, който имал жена и я изгубва заради друг мъж, но с обич си я взима обратно. Това не е единствен случай. В историята много мъже и жени са простили на неверния си партньор и изцяло са възстановили връзката си.

Историята на Осия и Гомер илюстрира Божията любов към Неговите непокорни и своеволни деца.

За тази седмица прочетете:
Осия 1, 2, 3 гл.



Осия и Гомер Неделя - 16 септември

Когато мислим за интимната връзка, която Господ иска да създаде със Своя народ, сравнена с брака (Осия 2:19, 20; Исая 62:5), образите и символите стават по-ясни.

Това, което можем да кажем за пророческото служене на Осия, е, че то обхваща царуването на Озия (790-739 г. пр. Хр.), Йотам (750-732 г. пр. Хр.), Ахаз (735-715 г. пр. Хр.) и Езекия (729-686 г. пр. Хр.), царете на Юда. Това е период от 40 години служене като служенето и брака му започнали по едно и също време. Нищо повече не е известно за пророка като човек. Неговият баща Веирия не е споменат на друго място в Библията. Не се казва кой е родният му град. Неговите вести са адресирани към Северното царство на Израил и сигурно той е живял там. Това са последните години от израилевата история, но Осия не регистрира падането на Асирия през 722 г. пр. Хр. Той трябва да се е преместил в Юда и вероятно е написал книгата си преди това събитие. Неговото служене се датира чрез царете на Юда.

Въз основа на многобройните загатвания за печене в Осия 7:4-8, някои подозират, че Осия по професия е бил хлебар. Той описва пещ, огън, месене на тесто и втасване.


Прочетете Осия 1:1, 2. Какво казва Бог на Осия? Какъв беше символизма на това действие? Вижте Еремия 3:1, 2, 9; 13:27; Езекиил 16:15, 16; 23:17-19.


Гомер проститутка ли беше? Докато новият международен превод нарича Гомер прелюбодейка, еврейския текст не я нарича така, а използва израза “жена (съпруга от) на блудство”. Има няколко възможности. (1) Тя може да е дъщеря или внучка на проститутка (някои потомци сами са се въвлекли в тази професия). (2) Може да е била жена, която показва такава склонност. (3) Може да е наречена проститутка от някой с пророческо познание за бъдещето. (4) Книгата е написана години по-късно, когато се е знаело какъв е нейният характер.

Гомер е нормален човек. Стойността на връзката на Осия с невярната му съпруга има много по-дълбок смисъл, тя не е само алегория. Господ използва този доклад, за да даде на Своите хора вестта за тяхното духовно отстъпничество. Без съмнение, Той се опитва да ги привлече отново към Себе Си.




Изневярата на Гомер Понеделник - 17 септември

Скоро след като Гомер се омъжва, тя “му роди син” (Осия 1:3). Гомер има още две деца, но текстът не казва, че те са от Осия, а само че “е родила дъщеря” и “роди син” (ст. 6, 8). Най-вероятно той не е бащата. В някои библии текстът е преведен точно така.

Името на първият им син, Йезраел, означава “Бог разпръсква”. Следващото им дете беше момиче Ло-рухама, което значи “необичана”. Въпреки че Бог дава имената, за Осия би било правилно да отбележи, че не обича детето, което не е негово. А последният й син се казва Ло-амий, което значи “не сте мой народ”. Отново това би било знак, че Осия не приема детето за свое. Всъщност Осия декларира, че няма да покаже любовта си към децата, понеже са резултат от прелюбодейство и са заченати в безчестие (Осия 2:4, 5).


Какви бяха обвиненията на Осия спрямо Гомер (Осия 2:5, 8)?


Изглежда нелепо да мислим, че всеки човек не може да знае кой осигурява храната у дома, но има няколко начина да разберем и приложим този пасаж. Можем да отгатнем от старанието на евреите. Те се довериха на Ваал – бога на дъжда и плодородието – за тяхната реколта по полета и лозя (жито и вино), вълна и семена. Те смятаха златото и среброто, които имаха, също за дарове от Ваал и използваха тези метали щедро в работилницата за негови образи (вижте Осия 8:4; 13:2). Забележете Божията реакция на тяхното поклонение на Ваал през цялото време, когато Той им осигуряваше дъжд за посевите в допълнение към другите благословения, които им даваше.

С греха идва и заслепението, което замъглява съзнанието. Човекът стига до глупави заключения, водещи го до глупави действия.


Какво е вашето лично преживяване със силата на греха, замъгляващ ума? Кои други библейски доклади разкриват тази духовна опасност? Вижте Йоан 9 гл. Какво ще направите, за да се предпазите?




Духовно прелюбодейство Вторник - 18 септември

Както видяхме, ако Библията използва идеята за брака, за да опише интимно приятелство, което Бог търси с Неговия народ, тогава прелюбодейството, дори блудството (идолопоклонство) са подходящи символи за случилото се, когато Божият народ не Му е духовно верен.

От всички начини, по които семейните хора могат да се наранят, прелюбодейството е сред най-лошите. Брачната двойка чрез физическа интимност създава свята обстановка, в която само те като една плът могат да проникнат. Да оскверниш това е опетняване на святото доверие; споделянето един с друг трябва да принадлежи само на тази двойка.


Прочетете Матей 5:32. Какво забелязваме в думите на Христос за прелюбодейството?


Идеята в историята на Осия не е изневярата, а духовното отстъпничество; става въпрос за Божия народ, който следва чужди богове. Днес повечето от нас нямат много богове; ние не търсим открито да се покланяме на други божества. Сатана знае колко сме интелигентни. Но духовното прелюбодейство сред нас съществува. Има многобройни начини, по които можем да бъдем подмамени в този вид прелюбодейство, дори идолопоклонство.


С кои неща днес се сблъскваме, които могат да ни накарат лично и като църква да извършим духовно прелюбодейство?


Не трябва да се заблуждаваме. Малко по малко, бавно и постепенно можем да бъдем отклонени от посвещението и верността си на Бога. Бавно, но сигурно пътищата на света, неговите методи, идеология, морален кръгозор могат да ни отклонят от интимното и съкровено приятелство, което Бог желае да има с нас и преди да разберем, вече да сме извършили духовно прелюбодейство.


Никой от нас не е имунизиран срещу духовното прелюбодейство. Какво може да ни предпази? Прочетете следните текстове и ги коментирайте в групата: Фил. 4:8, Кол. 2:6, 1 Петр. 4:1.




Плодът на изневярата Сряда - 19 септември

Грехът е винаги това, което е: най-смъртоносната и унищожителна сила на планетата. Колкото и да е приятен, плодовете му са горчиви. Колко мъже и жени например, си мислят, че ще намерят щастието чрез извънбрачни връзки? Но накрая и те, и близките им хора преживяват тъга и болка.


Какво става с Гомер, когато тя си играе на блудница (Осия 2:1-13)?


На коя Исусова притча ви напомня тази история? Обърнете внимание особено на Осия 2:7.


В историята на древния Израил хората бяха изкушавани да се покланят на идоли, образи от “сребро и злато, от мед, дърво и камък, които не виждат, нито чуват” (Дан. 5:23). Днес може да не сме изкушавани да се покланяма на идоли, но можем лесно да бъдем отклонени от Бога чрез нещата от света, които не ни задоволяват, не могат да посрещнат съкровената нужда на сърцето, нито ще ни спасят в деня на съда (Еремия 2:27, 28).

Преди няколко години в Съединените щати един мъж спечелил на лотария повече от 113 милиона долара. След няколко години животът му се разстроил; парите се превърнали в негов бог и го сринали.

Вестта, която Господ иска да предаде на Своя народ чрез историята на Осия и Гомер е: Бъди верен на единствения Бог, Който те обича, спасява и се грижи за нуждите ти.


Каква е твоята опитност с Бога, която те държи близо до Него? Какви промени трябва да направиш?




Невероятна любов Четвъртък - 20 септември

Прочетете Осия 2:14-23. Какво каза Господ на Осия? Каква е вестта за нас?


Осия вече беше осъдил своята жена; изброи обвиненията и два пъти произнесе присъда си. (1) ”Затова, ето, Аз ще препреча пътя й…” (Осия 2:6). (2) “Затова ще си взема назад житото на времето му” (ст. 9). Ние сме готови за третата и последна присъда, обаче тя се оказва изненадваща.

Първият начин, по който Осия смята да задържи жена си вкъщи, не може да е трайно решение. Тя непременно щеше да избяга рано или късно, а дори и да не го направи, нямаше да има истинско удовлетворение в нейното задържане. Вторият начин имаше голям шанс за успех. Той я беше ухажвал и веднъж дори я спечелил. Можеше да го направи отново като искрено да се погрижи за нея. На Осия му беше казано: “Иди пак, залюби жена си”.


Прочетете Осия 3 гл. Какво става тук и какъв е смисълът на символизма?


Обърнете внимание, че Осия не само трябва да я вземе обратно, но и да я обича така, както Господ обича израилтяните. Осия следваше отново Божиите заповеди и я откупи за 15 сребърника и за кор и половина ечемик. За един роб цената беше 30 сребърника (Изход 21:32), тук разликата е или в ечемика, или Гомер е била купена с намаление.

Взимайки обратно своята жена прелюбодейка, Осия отразява историческата ситуация. Бог обича израилтяните, въпреки че са прелюбодейци. Това е вестта представена чрез Осия в думи и действия. Израилтяните могат да приемат верността на Бога толкова лесно, когато видят готовността на Осия да вземе отново съпругата си прелюбодейка.


Вашата връзка с Бога близка ли е? Извършили ли сте духовно прелюбодейство? Каква надежда имате чрез вестта, която Бог дава с примера на това семейство?




Разширено изучаване Петък - 21 септември
Прочетете още:

Елън Уайт, Адвентен дом, глава 55, “Моралните стандарти”.

Историята, представена в тази книга, показва желанието на Бога да прости на Своите грешащи деца. Нарушението на брачната вярност е един от най-лошите начини за измама. И Бог използва тази образност, за да представи начина, по който Той вижда духовното прелюбодейство на народа Си. Той е готов да им прости и да ги приеме обратно. Чрез книгата на пророк Осия Бог разкрива Своята благодат.

“Исус е нашият Спасител днес. Той се застъпва за нас в Светая Светих на небесното светилище и ще ни прости греховете. Дали без съмнение разчитаме на Бога, или търсим праведност в самите себе си, преди да дойдем при Него, е от огромно значение. Погледнете към Божия Агнец, Който носи греха на света. Няма съмнение. Ако се подхранва и най-малко недоверие, то въвлича душата във вина и в огромна тъмнина. По този начин се изтъква, че Господ е лицемерен и няма да изпълни обещаното; така Бог се обезславя” – Елън Уайт, Служители на евангелието.

За разискване:

След като прочетете библейските текстове, отговорете на въпросите в края на урока за четвъртък. Какви практични съвети можете извлечете от тях, които да ни помогнат като личности и църква да се предпазим от духовно прелюбодейство?

1. Обсъдете в групата основната вест на Осия? Какво ни казва Господ на нас като църква чрез тази история? Какви заключения не бива да правим?

2. Има ли отпаднали църковни членове във вашата църква? Опитайте се да се свържете с тях, да им покажете своята загриженост. По какви начини можете да им разкриете онази благодат и милост, която Бог разкрива чрез тази история?

Обобщение:

Бракът между Осия и Гомер е най-точната илюстрация на прощението, дадено на една невярна съпруга, както и на Божието желание да прощава.



Разказ
Макар и сам, на страната на Бога
Джон Т. Ноел

Живея в село в Южен Судан. Повечето хора там членуват в една протестантска църква, която е основана преди около 100 години. В селото ни пристигна Джон Чарлс. Една неделя дойде на посещение и аз го поканих на богослужение. Бях изненадан, когато ми каза, че вече се е поклонил на Бога предишния ден. Попитах го къде е бил на служба. Отговори ми, че е чел Библията си, пял и се молил сам в колибата си.

“Какво ти дава основание да се покланяш на Бога в събота”, попитах го аз.

Той ми отговори: “Първо, нека ти разкажа за Исус.”

Отвърнах, че знам за Исус, но той настояваше, че ако наистина Го познавам, бих желал да спазвам заповедите Му. След кратък разговор ме покани с брат ми да го посетим в дома му. Джон Чарлс ни прочете много текстове от Библията. Той ни обясни, че Бог е оставил принципи, по които да живеем. Отвори на десетте заповеди и прочете всяка една от тях. След като прочете и четвъртата заповед, осъзнах защо се покланя на Бога в събота. Брат ми също повярва.

Приятелите ни предупредиха, че Джон Чарлс е лъжеучител, но просто им повторих това, което съм научил от него, включително и десетте заповеди. След този случай десет души започнаха да изучават Библията заедно с Джон Чарлс. Всички повярваха, но семействата ни не позволиха да напуснем протестантската църква. Баща ми дори размаха копието си в опит да ме накара да преосмисля своето решение. Отказах да се подчиня. Появи се обаче сериозен проблем. Като повечето мъже в областта аз имах две жени. Помолих Бог да ми даде мъдрост как да постъпя и Той ми отговори, че трябва да избера тази, която ще сподели моята вяра. И така, започнах да водя и двете си съпруги на библейски уроци заедно с мен. Първата не пожела да ме последва. Върнах й зестрата и я заведох до селото на родителите й. Втората ми съпруга прие адвентната вяра и двамата се кръстихме.

Някои от новите вярващи станаха евангелизатори миряни в други села. Аз останах в родното си село, където преподавам библейски уроци на тези, които желаят да научат повече за Бога. Досега 28 души са станали адвентисти и още 100 са приели адвентната вест. Дори родителите ми са заинтересувани и желаят да научат библейските истини.


* Джон Т. Ноел живее в родното си село в Южен Судан.